tisdag 23 december 2008

Recensenter

Jag kan inte undanhålla er denna mästerliga parad av ord som mynnar ut i ett... ja jag vet inte vad, men meningen lämnar ingen oberörd.
Det handlar om vår skiva "Skaren".
Den som förstår vad som menas vinner ett exemplar av cd:n.
Läs och förstå hur det är att vara musiker. Pressa sig till det yttersta för att prestera ett fullgott resultat, och sedan bedömas
av glada amatörer.
Håll till godo:
"Den hårda snöskorpan kommer till sin rätt i titelspåret för denna är omöjligt för örat att blanda ihop med någon annan sorts landskap och ett charmigt litet djur som rör sig där låter det som att vi möter i ”Skogen”.
Västerbottens Folkblad

Läs det en gång till för säkerhets skull:
"Den hårda snöskorpan kommer till sin rätt i titelspåret för denna är omöjligt för örat att blanda ihop med någon annan sorts landskap och ett charmigt litet djur som rör sig där låter det som att vi möter i ”Skogen”.

Nej jag har inte tagit bort någon punkt eller komma, det står så.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tala om att slå knut på en mening! Den går ju inte att nysta upp.
God Jul!/ Lena

24 december 2008 kl. 09:37  
Anonymous Anonym sa...

Man ska vara snäll när det är jul, och helst hela året – annars kommer inte tomten – och man får inga julklappar.

Jag tror nog att i grund och botten ville Anna lovorda ”Skaren”. Men i brådskan inför pressläggning blev allt fel med syftningar, kasus och raderade ord. Allt blev ett sammelsurium av ord utan sammanhang. Och bristen på korrekturläsare vid nutidens dagstidningar, gjorde att denna obegripliga text gick till tryck.

Men jag tror att det hon ville säga var någonting om att den för oss norrlänningar välkända hårda snöskorpan ges ett omisskänneligt och förtjänstfullt uttryck på titelspåret. Och att det typiskt västerbottniska inte kan förväxlas med musik från andra landskap. Och det där med det charmiga lilla djuret – kanske hör hon i ”Skogen” ett sådant komma nalkandes.

Som sagt, man ska vara snäll när det är jul.

24 december 2008 kl. 22:30  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med Svante!

Jag tror hon verkligen ville hylla det norrländska och vackra...

Jag tror mig veta rätt säkert att Östman hyser en ofantligt stor kärlek till allt vad Västerbotten heter, däribland musik.

27 december 2008 kl. 13:18  
Blogger Johan Norberg sa...

Men tänk om vi som spelar folkmusik och jazz också vill betraktas som fullvärdiga konstnärer. Är det för mycket begärt? En P O Enquist eller Staffan Scheja riskerar aldrig att bli bedömda av glada amatörer eftersom de sysslar med "riktig" kultur. I mitt skrå är traditionen att man får utstå att bli synad av sommarvikarier som uppgraderats till den lägsta positionen på en redaktion, nämligen att recensera populärmusik. Nej, jag tänker inte vara snäll för att det är jul, jag är trött på att inte bli respekterad för att jag råkar syssla med den konstform som har lägst status lägst på kulturredaktionerna. Kvinnan som skriver gillar inte vår skiva och det enda hon njuter av är att se sin text i tryck. Jag tycker det krävs mer för att man ska kalla sig musikskribent.

29 december 2008 kl. 12:33  
Anonymous Anonym sa...

Så, så, Norberg...du får och har fått din beskärda del av beröm. Tänk på din västerbottniske landsmans Stenmark bevingade: "Det är int´ lätt att förklar´ för en som int´ begrip´
/Bäckis

29 december 2008 kl. 16:58  
Blogger Unknown sa...

Så,så, Bäckis... Kärnan i det Stenis sade var: "De går int förklara när man int´ har förmågan att FÖRKLARA"

Altså, Stenis må vara en dängare i backen, men verbal, det var han inte.

"Mästar´n" (Norberg) har inte fått BRÅKDELEN av det beröm han förtjänar.

Mvh "I Lycksele finns ingen hundpsykolog"

30 december 2008 kl. 17:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida