torsdag 16 oktober 2008

Mitt källskydd är ditt helvete

Jag säger till dottern att man aldrig, aldrig någonsin får
kritisera någon kompis med orden "jag vet flera som tycker att du är..."
Att göra sig till talesman för en anonym mobb är fegt och på alla sätt uselt.
Nu vet hon det. En dag när hon blir lite äldre ska hon förstå att det kallas källskydd och inte alls, enligt tryckfrihetsförordningen, är dåligt. Det finns ett glapp mellan lagtexten och den privata moralen som skaver lite kan jag tycka.
Lite som att samma lagtext ger pirate bay möjlighet att publicera bilderna på de mördade Arboga-barnen. Det gör ont, i min värld. Sällan hör man journalister bekymras över det skav som uppstår mellan skåpen: min frihet & ditt helvete.
  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida