onsdag 5 november 2008

En Barack Obama-morgon


Denna dimhöljda morgon står jag och hunden vid kajen. Han försöker hoppa i (labrador...) och jag håller emot.
Det är en ovanlig morgon. En Barack Obama-morgon och det känns stort.
En ny president som kommer att göra skillnad i varje litet avlägset hörn av världen och framtiden ser plötsligt lite ljusare ut.
När bilderna på familjen Obama med de två döttrarna visas i tv tänker jag på en av flera effekter av valutgången.
Flickor i samma ålder, med samma hudfärg världen över som ser på tv och tänker, dom ser ut precis som jag.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Skaren

Detta har inte med Obama att göra, men väl morgon. Pratade med korvgubben på torget nyligen, och han påminde mig om hur vi tidiga vårvintermornar brukade cykla omkring på skaren över Hasse Ahlbergs ägor. Det var en frihetskänsla av guds nåde att i största tramphastighet susa fram över fälten. Jag vill minnas att vi hade snökedjor på hjulen för att inte glida.

Risken var förstås stor, att framhjulet skulle skära igenom, varpå det blev tvärnit och man stod på huvudet och bröt nacken av sig mot den hårda skaren. Men den risken fick man ta. Och så vitt jag minns, hände det aldrig.

9 november 2008 kl. 14:01  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida