torsdag 13 november 2008

Lundells långa avsked

Ulf Lundell har påbörjat ett avsked och tidningarna gör sig ständigt lustiga över att det verkar bli utdraget.
Han kan väl få sträcka ut det hur långt han vill, alla vet hur länge man står i tamburen och babblar innan det slutliga steget över tröskeln. Det är bitterljuvt att lägga ner en karriär efter så många år och då tror jag det kan vara rätt skönt att dra ut på det.
Han säger att han nu kommit upp i åldern där "självet hunnit ifatt jaget".
Jag tänker på neurologen Benjamin Libet som mätt den tid det tar att vilja röra ett finger. Det börjar med en beredskapspotential och sen tar det en halv sekund innan man fattar att man vill röra på fingret. Lundell har sträckt ut den halva sekunden mellan självet och jaget en smula. Det kan vi unna honom tycker jag.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Som jag har uppfattat det,tar det en halv sekund från det att fingret börjar röra sig, tills det att hjärnan registrerar tanken att jag vill röra på fingret. Svårt att begripa, men så är det enligt den populärvetenskapliga bok (vars författare jag inte minns) jag läste för nåt år sedan. Den där halvsekundsfördröjningen kan förklara mycket av mänskligt beteende, tex varför vissa människor stammar. En stammare upphör stamma om han får höra sin röst en halv sekund efter det att han uttalat sina ord. Tex, det fanns mycket mer, bla om autism.

Därför finns det all anledning att ifrågasaätta huruvida vi människor är så överlägsna djuren som det påstås. Att vi till skillnad från djuren är tänkande varelser innebär kanske inte alltid att vi handlar logiskt och rationellt, eftersom handlingen ofta sker innan det att tanken har väckts i hjärnan.

Men ibland upphör halvsekundsregeln att gälla, och då handlar det om nån slags absolut kommunikation - med sig själv och omvärlden. Finska språket har ett ord för det - piirpauke - och det är också namnet på en grupp musikanter som spelade världsmusik långt innan begreppet var uppfunnet. Men kanske bara en halvsekund innan - om man mäter i universumtid.

Dock, detta har inte med Ulf Lundell att göra.

15 november 2008 kl. 16:54  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida