fredag 7 november 2008

Rälsbussen


I ett gammalt tv-reportage hörs en rälsbuss tuta i bakgrunden. Det öppnar en kanal rakt in i hela min barndom och jag gissar att det är för mig, precis som doften av tjära var för min morfar.
Något som fanns varje dag och sedan försvann utan att man hann säga hej.
Alla vi som växte upp i Västerbottens inland kan identifiera ljudet av en tutande rälsbuss, det utdragna, vemodiga bölandet som ekade ut över Umeälven.

Det är först nu, 33 år senare, när jag hör ljudet som jag inser att det inte längre finns i min vardag.

Borta. Bara sådär.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Flygmaplanet

Barndomens sinnesupplevelser tystnar aldrig. Själv kommer jag ihåg hur flygplanen (eller flygmaskinerna som dom hette på den tiden) lät på det begynnande 5-titalet. Först ett avlägset muller från en avlägsen och diffus horisont. Sedan växer ljudet, och mullret blir starkare och med ögonen upptäcker man ljudkällans bana över himlavalvet. Mullret ökar i styrka och förundrade barnaögon följer föremålet tills dess att flygmaskinen befinner sig rakt ovanför ens huvud. Man kan inte vrida nacken i skarpare vinkel, man måste vända sig om, man blir yr, men man måste följa föremålet med blicken tills det försvinner. Och mullret avtar i samma takt som det växte. Sen försvinner föremålet mot en lika avlägsen och diffus horisont som från vilken det en gång dök upp. Fast i andra änden av himlavalvet. Och mullret övergår i en oförklarlig tystnad.

Händelsen föll i glömska, och har befunnit sig där, till dess jag för inte så länge sedan återlyssnade på (International) Harvesters ”Hemåt”. På låten ”när lingonen mognar” finns hela ljudsekvensen återgiven, som en bakgrundseffekt. Och jag fick än en gång uppleva flygmaplanets rörelse över ett svunnet himlavalv.

Tack för det – Torbjörn, Bo-Anders, Thomas G, Arne, Thomas T, Urban, Ulla (med glassen), Kjell och flera till.

7 november 2008 kl. 23:14  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida