söndag 15 februari 2009

Vinterfest och musiken

Hemma igen efter konserter i Älvdalen och Mora under festivalen Vinterfest.
Jag är uppfylld och jublande lycklig över musiken och att jag får sitta där, på bästa konsertplatsen, scenen.
Martin Fröst bad mig och Jonas Knutsson att spela lite tillsammans med finske violinisten Pekka Kuusisto och norske slagverkaren Hans-Kristian Kjos Sörensen. De var båda nya bekantskaper för oss men utan tvekan två av mest enastående musiker jag mött. Utan att repetera klev de upp på scenen och spelade med i vår repertoar med pizzicatofiol, vissling , sång, roliga kommentarer, fullständigt fria, helt oberäkneliga parat med en virtuositet man bara kan drömma om. Pekka står där med en överkapacitet på sitt instrument (han vann Sibelus-Competition 1995) som låter honom leka med olika vibraton, kvartstoner, ackordspel. Taglet ryker och efter konserten hängde det tre torra strån kvar i stråken.

En av mina bästa dagar i musiken

Pekka, Hans-Kristian, Jonas och jag.
Vi lekte som barn i en timma och 40 minuter.
Jag är lycklig.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag förstår lyckan. Även om jag inte själv upplevt den direkt - men däremot som åhörare har jag förstått vad kemikaliteten består i - när musiker finner varandra.

Så här i efterhand kan jag önska att jag hade bevistat er koncert. Men jag befann mig på annat håll, lyssnande på Etienne Mbappe på Metropol i Härnösand. Inte heller det nåt dåligt gig precis.

15 februari 2009 kl. 17:18  
Blogger Unknown sa...

Hans Khristian Kjos Sørensen? Vilket sammentreff!
Meget flink mann med perkusjon, ja!
Særdeles innovativ musiker! (Lade upp en video
med HKKS og Hilmar Fredriksen på youtube.)

http://www.youtube.com/watch?v=3mGPEeY7bFM

Enjoy

15 februari 2009 kl. 18:22  
Anonymous Anonym sa...

Vi var också lyckliga i lördags när vi NJÖT av er konsert i Mora! Vilken höjdare! Tack för att du och de andra bjöd så på er själva och er musik(alitet)!
På söndagmorgonen for vi till Fryksås, solen steg över de snöklädda bergen runt Siljan och ur högtalarna strömmade tonerna från "Norrland"...
/Lisa och Fredde

17 februari 2009 kl. 22:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida