måndag 26 oktober 2009

man måste lägga sig tidigt

Vi lägger oss vid 22.00 och jag somnar omedelbart. Det är höstlov och dottern kommer hem vid 00.30 så jag vaknar till och går upp och säger godnatt.
Somnar om direkt men redan 01.00 vaknar A (1 år) och gråter. Jag gör välling men när jag kommer in har han somnat om. Jag lägger mig igen och precis när jag ska glida iväg börjar W (4 år) prata högt i sömnen och väcker A som börjar gråta igen. Jag värmer på vällingen och han suger i sig allt och somnar om. När jag lägger mig är klockan 01.30. En halvtimme senare vaknar jag av att vår hund Melker spyr någonstans i vardagsrummet, ett hugg-hulkande som jag alltför väl känner igen. Han är en avfallskvarn som äter allt han ser i parken, från andra hundars avföring till ruttna matrester, stenar pinnar och plåtburkar. Det är ett mirakel att han inte spyr dygnet runt. Jag somnar om på nytt men väcks 04.00 av A som pratar, vaken och glad. Efter en halvtimme somnar han om mirakulöst till 05.30 då jag hör på honom att det är färdigsovet för i natt. Stiger upp, gör kaffe och hämtar tidningen. 06.00 vaknar hustrun och vi går igenom hur natten har varit. Det är som en hel dag när jag redogör för vad som hänt.
Det är livet och jag älskar varje sekund, för jag äger den bästa av gåvor. Jag kan somna om när som helst. En minut mot kudden och jag glider iväg.

3 kommentarer:

Anonymous Jonas Sandström sa...

Inte mycket sömn den natten inte!

Tänkte att lite musik från en duktig Lycksele-gitarrist kunde pigga upp :)

http://www.youtube.com/watch?v=xBTVJgsHdoE

http://www.youtube.com/watch?v=cfVV91bCBDU


Vad tycks? :)


Ha det!
/Jonas

26 oktober 2009 kl. 11:16  
Anonymous Christer Gellerman sa...

Jag känner igen mig :)

Vi har mer gemensamt, kolla din mail på Vi.

/Christer

Duktig gitarrist förresten!

26 oktober 2009 kl. 12:52  
Blogger Bjarka Shanty Ros sa...

Så underbart beskrivet. Tack, jag kanske petar in en betraktelse från en (o-)natt jag med, en dag...

14 december 2009 kl. 14:45  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida