fredag 28 november 2008

Messiaen förklarar fågelgrejen

Olivier Messiaen var en lika respekterad kompositör som ornitolog
och vi vet att han använde sig av fågelläten i flera verk. Jag hade dock ingen aning om att det var så här konkret. Exakt så vill man ha det presenterat. Inte en hel konsert kanske men som introduktion. Berwaldhallen, Konserthuset, hallå?
Det finns ornitologer som skulle kunna rycka in. Benny Andersson till exempel.
Vad sägs om "Konsert med pianoverk av Messiaen, presenterade av Benny Anderssson" Utsålt eller?

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Fågelsång och musik har alltid gått hand i hand. Charlie Parker kallades inte för intet the ”Bird” och Eric Dolphy spelade in fågelsång som han försökte härma på sin saxophon och bygga upp sina fraser utifrån.

Kommer ihåg från min uppväxt ett (hm) musikstycke som hette ”i en klosterträdgård”. Det spelades på radion femtioelva gånger i veckan (på den tiden fanns det bara ett radioprogram) och bestod av en sirlig melodi till vilken en skicklig visslare härmade alla tänkbara och otänkbara fågelläten. Hade så när glömt melodin, tills häromdagen då jag råkade kolla på en tv4-film, en brittisk sådan om kolonialtiden i Indien, där en indisk blåsorkester framförde stycket. Allt emedan imperialisterna strövade omkring i en vacker park, samtalande om dittan och dattan – men någon fågelsång hörde inte i parken.

Kommer även ihåg Beatles ”Blackbird” när den kom. En vän till mig, tillika RollingStonesälskare - men Beatleshatare – tyckte att låten påminde alltförmycket om ”i en klosterträdgård” och påpekade därmed att Beatles inte åstadkommit ngt nytt. Vilket däremot (underförstått) RS hade gjort. Numera är jag tveksam.

Min favoritfågel är Trädgårdssångaren. Vi hör den varje försommar, outtröttlig sjunger den sina ändlösa tirader, från tidig morgon till sena kvällen, som en porlande vårbäck – eller när man tröttnat – som ett gnisslande vagnshjul. Monica Z tyckte om honom.

Just nu lyssnar jag till Jeff Becks tolkning av koltrasten, ”Blackbird” från ”You had it coming”. Och visst påminner det om ”i en klosterträdgård”

28 november 2008 kl. 23:11  
Blogger Johan Norberg sa...

Själv har jag lövsångaren (från Benny Anderssons förtjänstfullt sammanställda fågelskiva) som mobiltelefonsignal. En av de få ringsignaler som får alla att le.

30 november 2008 kl. 20:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida