fredag 25 december 2009

Johan Norberg & Kee Marcello

Har köpt en manick, "eyeTV" som gör det superenkelt att föra över gamla VHS-band till datorn.
Först ut är ett tidigt tv-framträdande (1980) jag gjorde tillsammans med Kjell Lövbom, sedan mer känd som Kee Marcello i Europe.
Vi hade tågluffat sommaren innan och var bästa polare och bundis. Vår duo döpte vi till "Norbom Hilke".
Snygg skjorta. Inköpt på Afroart som då låg på Drottninggatan, om jag inte minns fel.
Fantastisk gitarr, Gurian, varför jag sålde den, det vete gudarna.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mera sådant! Share with us!

27 december 2009 kl. 12:02  
Anonymous Märet sa...

Ha, vilket underbart klipp!
Tidsresan är fullständig. Jag minns när i uppträdde i Mimerskolans matsal, snofsiga i likadana vita overaller. Och så deklarerade ni stolt att: "Vi kan spela långsamt också!" Och det kunde ni.

28 december 2009 kl. 11:03  
Anonymous svante sa...

Kjell spelar på en Ovation snarlik den jag har. Det var min favorit en gång i tiden, men numera hänger den på väggen och samlar damm. Jag känner igen ljudet, och jag kan inte förstå varför Ovationgitarrerna fick sån popularitet på den tiden.
Men hursomhelst, det jag kommer att tänka på ang tågluffning är Finn Kalviks "Samfunnshus Blues". Om jag inte missminner löd en av stroferna:

"Erik og ja
hade planlagt att dra
for att se oss om, i Italia
og gitarn den, va go att ha
når penga tog slutt, ner i Belgia
Då satt vi sammen for förste gang
i ett samfunnshus, og vi spillte blus
Vi spillte blues"

Finn var (kanske fortfarande är) en duktig gitarrist. Han översatte texter från engelska och amerikanska singer-song-wrighters till norska på ett förstjänstfullt sätt.

4 januari 2010 kl. 22:59  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida