måndag 5 juli 2010

"Den här flyter du i"


Jag spelade på Holmön utanför Umeå i söndags. Trevlig konsert i kyrkan med Jonas Knutsson och Erik Rydvall.
Resan dit var en mardröm. 45 minuter i hög sjö på öppet hav i en gammal färja som guppade omkring herrelöst som en plastanka i dyningarna.
Jag stod på däck och ville spy hela resan. Konsertens publik stod också där fullt medvetna om att det var just mig de snart skulle höra spela. Det hade känts jobbigt att kräkas i det läget så jag bet ihop. Räknade minuter, sekunder, får, moln och allt bara för att få tiden att gå. Jag kan inte ens skriva om det här utan att få dieseldoften i näsan. Konserten gick bra och efteråt visade det sig att jag skulle få egen transport tillbaks till fastlandet. En kille hämtade mig med sin pickup vid kyrkan och framme vid kajen slängde han åt mig en överlevnadsdräkt med orden: "Den här flyter du i", samt de illavarslande frågorna: "Har du med dig stövlar?" Och: "Är du van att åka båt?". Jag säger som Eilert Pilarm: "He' ä' mycke' glamour i showbis".

6 kommentarer:

Anonymous Maria sa...

haha... underbart! Men färjan är verkligen ökänd och jag har bara åkt den i soligt och stilla vatten vilket var nog jobbigt...

5 juli 2010 kl. 13:04  
Anonymous Svante Blomqvist sa...

Jodå, den färgan kommer jag ihåg, fast det var en herrans massa år sen. Ditresan gick bra, men hem vart det värre. Dieseldoft i kombination med hög sjö är ingen höjdare.

10 juli 2010 kl. 18:15  
Anonymous Svante sa...

Holmön består egentligen av två öar åtskiljda från varandra av en smal kanal där båtar numera föga flyta kan. Men en gång i tiden, seglade hela den ryska flottan därigenom. Somliga saker är svåra att begripa.

16 juli 2010 kl. 00:06  
Anonymous Anonym sa...

Tänk jag har hängt över relingen mer än en gång på den där färje-eländet. Sist spelade jag grön i ansiktet (till medmusikanternas stora illvilliga förtjusning) i sviterna från resan över. Jag borde ha anat oråd eftersom man var tvungen att "städa" färjan innan vi fick stiga ombord.

16 juli 2010 kl. 21:53  
Anonymous Håkan Bäcklund sa...

Allan Edwall. Han var inte bara sur på Emil utan passade även på att läxa upp lokaltidningsjournalister på sina turnéer runt om i landet.

18 juli 2010 kl. 17:35  
Anonymous Anonym sa...

Det har varit fantastiskt att veta att det finns någon där ute som vet om att falla ner och komma upp igen. Vi förblir alltid ödmjuka och ger aldrig upp, och med hjälp av Benjamin lee att få mig lån från hans företag för att utvidga min verksamhet, vid en central tid. Stödet jag fick från hans låneföretag var ganska ärligt och en intressant låg avkastning i utbyte. deras återbetalning är garanterad.
Du kan kontakta deras e-post på 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Mr lee på + 1-989-394-3740

19 december 2020 kl. 04:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida