torsdag 29 januari 2009

Lite pengar

Varje dag slås jag av de olika bekymmer som finns med att förvalta tillgångar.
Tidningsannonser berättar om "särkullsbarn" och problem vid arv.
Aktiemarknaden rasar och folk förlorar pengar.
Bostadspriser åker upp o ner.

Själv har jag inga tillgångar och plötsligt tänker jag att det gör mig fri.

Det finns inget hus, bostadsrätt, aktier eller pensionssparande.

Den dagen jag drar på mig träfracken blir det inte ett rött öre till ungarna.
Inget bråk, inga disskussioner.
Inget sommarhus att sälja och tjafsa om.
Ingen gammal kommod eller kristallkrona.

Det gör ungarna fria , tänker jag.
eller så väljer jag att se det så eftersom jag inte har något alternativ.

Det är väl det som är grejen med livet. Att välja att se det på ett sätt som får en att må bra.

Jag mår bra. Mitt glas är oftast halvfullt.

2 kommentarer:

Blogger Johan Ahlin sa...

Men barna får väl några gitarrer?

29 januari 2009 kl. 13:02  
Blogger Johan Norberg sa...

inte så mycket som ett plektrum.

29 januari 2009 kl. 14:33  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida