torsdag 29 januari 2009

Webern jobbade han också


Jag skriver texter för Berwaldhallens programtidning. Konsertpresentationer, biografier och lite allt möjligt som behövs inför varje månad. Det är ett självmordsuppdrag. Den klassiska musiken har tillskyndare som innehåller Sveriges alla vresiga ordmärkare. Jag skrev att Anton Webern "jobbade som kapellmästare vid olika teatrar" och jag tror tamejfan växeln på Sveriges Radio skulle braka samman. Ingen seriös kompositör "jobbar", man "VERKAR" vid en teater. Till slut blev jag sur och svarade en av de värsta gökarna som fullständigt fastnat med hela foten i kontrapunkten. "skit på dig gubbjävel, Webern hatade att stå där och vifta för uppehället, alltså 'jobbade' han"
Jag fick aldrig något svar på det, men en viss arbetsro då lodenrocken åtminstone slutade maila om allt mellan himmel och jord.
Klassisk musik är fantastisk. De självutnämnda apologeterna däremot, luktar fuktig mögelskada från eternitbaracker.
De kommer att dra med sig musiken om vi inte ser upp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida