tisdag 23 juni 2009

Près des remparts de Séville

Jag har gått och nynnat på ett stycke ur Carmen hela veckan, det som börjar ”Près des remparts de Séville”. En vals med musikhistoriens vackraste tonartsbyte. Det börjar i Fiss, går ner till e-moll och utan att man tänkt på det är man i D-dur. Inget speciellt genialiskt med det - förutom den inledande melodin – nej, det är i slutet av formen det händer. Det går utan några vidare krusiduller tillbaks från D- till Fiss-dur och början av melodin. Det är så tjusigt att jag blir knäsvag. Det finns inget bättre uttryck. När det stället kommer njuter jag hejdlöst och valsar med huvudet fram och tillbaks med slutna ögon och munnen formad till ett lustfyllt ”ohh”. Här en fantastisk version med en av de största mezzosopranerna någonsin, Teresa Berganza.

3 kommentarer:

Anonymous marie levin sa...

hej johan..välkommen till djufmary`s nya blog. jag lär mig marknadsföra mig själv just nu...går sådär. Varmt välkommen iallafall-Marie

25 juni 2009 kl. 12:33  
Blogger Ilona sa...

Jag håller med! Så vacker och oemotståndlig musik av George Bisét!

6 juli 2009 kl. 21:02  
Blogger Anneli Rogeman sa...

Ja, Johan detta stycke är verkligen andlöst vackert! Tack för att du förklarade VARFÖR!
Allt gott
Anneli R

8 juli 2009 kl. 11:47  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida