tisdag 25 augusti 2009

David Wilczewski 2

Nu när jag lyssnar på solot på "Himlen runt hörnet" efter alla år så blir jag överraskad över hur kort det är, knappt fyra takter från ca 3,25 på videon. Jag minns det som så mycket längre. Kanske beror det på att David sträckte ut och spelade ett långt solo när vi åkte på turné med Lisa, sommaren 1992. Men jag tror snarare att minnet förstorat det för att intrycket var så starkt. Lyssna på de två fraserna han spelar, så enkelt är det svårt att spela.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hoppas jag kan ge dig en liten strimma ljus i sorgen genom att upplysa om existensen av fyra extra takter Wilzcewski.

Versionen du länkar till får antagas vara anpassad för etermedia, där ett solo på åtta takter uppenbarligen inte lämpade sig i det här fallet.

"Himlen Runt Hörnet" med åtta takter stor konst av David. Lyssna här:
http://open.spotify.com/track/3ZW7IsHLlxX9fxEjCGqTrY

Vila i frid, David.

26 augusti 2009 kl. 14:16  
Blogger annalin sa...

Grejen är, att solot till "Allt jag behöver" från samma album faktiskt är ÄNNU bättre.
Jag ska fundera på att ha det som ringsignal i mobilen i några veckor. Som en hyllning.

28 augusti 2009 kl. 21:54  
Blogger Mattias Strömberg sa...

Jag hade också nöjet att få träffa David IRL några gånger. Om jag inte minns fel berättade han att solot på "himlen..." var en smygupptagning när han stod och värmde upp inför inspelningen och inte visste att det blev inspelat. Icke desto mindre genialiskt.

Det var väl Johan Ekelund som proddade? Han är väl känd för att skära rätt hårt i solostyckena? Har för mig att David berättade att en massa fina solon från Stina Nordenstams första platta klipptes bort. Hade varit kul att höra den plattan i "extended version".

1 september 2009 kl. 10:49  
Blogger Mattias Strömberg sa...

Hmmm... Såg nu att Johan själv hade skrivit det där om solot i ett tidigare inlägg. Sorry.

1 september 2009 kl. 13:36  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida